Hoe kunnen we ervoor zorgen dat consumenten de betekenis van communicatie op een verpakking (over recyclage, ecologie, soort materiaal) beter begrijpen in de winkel?

Afbeelding winkelrek

Enkele bevindingen uit onze focusgroepen:

Logo’s op verpakkingen worden doorgaans weinig geraadpleegd door consumenten. Enkele redenen die zij hiervoor aangaven zijn:

Het komt niet automatisch bij hen op om logo’s te checken.

In het geval van sorteerlogo’s (bv. recycleerlogo): sommige consumenten denken dat ze reeds voldoende kennis hebben over het sorteren van verpakkingen, dus ze vinden sorteerlogo’s lezen niet nodig.

Consumenten weten veelal niet dat er logo’s bestaan die aantonen hoe je een verpakking kan sorteren.

Logo’s op verpakkingen zijn vaak onduidelijk voor consumenten. Bv. recycleercodes zoals:

Afbeelding recycleercodes

De veelheid aan logo’s op verpakkingen en de verschillende regels in andere landen zorgen voor onduidelijkheid.

Consumenten hebben weinig vertrouwen in niet-officiële logo’s (bv. logo’s opgemaakt door supermarkten zelf) en missen transparantie. Een eenduidig logo (zoals de nutriscore) bekijken consumenten wel.

De meesten die logo’s bekijken, doen dat echter vooral op het moment waarop de verpakking wordt weggeworpen. Dit gebeurt vooral wanneer ze twijfelen over het sorteren van de verpakking.

Een opvallende bevinding uit onze grootschalige enquête:

Toen we Vlaamse consumenten onderworpen aan een ‘logotest', bleek dat de deelnemers het veelal moeilijk hebben met de interpretatie van veelgebruikte logo’s. Het groenepuntlogo, bijvoorbeeld, wordt vaak verward met het recycleerlogo terwijl het niks met sorteren te maken heeft.

Afbeelding recycleercodes

Hoger opgeleiden en jongere mensen scoorden iets beter op de logotest.

Uit een vervolgstudie (enquête) bleek bovendien dat driekwart van de bevraagden wil dat informatie over duurzaamheid van een verpakking via het etiket gecommuniceerd wordt.

Het kennisgebied van verpakkingsmaterialen en afvalverwerking is heel uitgebreid en complex:

Een ecologische verpakking moet in meerdere aspecten geëvalueerd worden. De duurzaamheid is afhankelijk van de hele weg die ze aflegt: van grondstof, productie, logistiek tot end-of-life (hoe de verpakking wordt gesorteerd). De consument heeft hier echter weinig inzicht in.

Velen weten niet dat de verpakking van een product slechts verantwoordelijk is voor 5 à 10% van de totale ecologische impact. Het product zelf is verantwoordelijk voor ± 90% van de impact. Een goede verpakking is dus nodig om het product te beschermen.

De duurzaamheid van een verpakking moet worden beoordeeld op basis van verschillende aspecten in haar hele levenscyclus:

impact op klimaat (emissies)

impact op milieu (plastic soup)

circulaire economie: is de verpakking herbruikbaar of gemaakt van gerecycleerde en hernieuwbare grondstoffen?

end-of-life: wordt de verpakking effectief hergebruikt of gerecycleerd?

Het is belangrijk een verpakking te evalueren in al zijn aspecten. Het focussen op enkel één aspect in communicatie kan misleidend of in sommige situaties zelfs greenwashing zijn.