Hoe kunnen we communiceren naar consumenten over hoe het afval werkelijk verwerkt wordt?

Afbeelding plastiekflessen

Er wordt weinig gecommuniceerd over wat er met het verpakkingsafval gebeurt na het sorteren. Nochtans gaven consumenten in onze studie aan graag meer info te ontvangen over wat er gebeurt met hun afval nadat het is opgehaald. Als er dan toch nieuws wordt verspreid, dan zijn dit vaak negatieve berichten in de media. Bv. verhalen over ons PMD-afval dat bij restafval verbrand wordt. Of mediaberichten over verpakkingsafval dat naar het buitenland geƫxporteerd wordt en daar gestort of verbrand wordt.

Uit cijfers van de Federatie van Recyclers (2019) wordt 14% van de PMD-zak niet verder gerecycleerd (d.w.z.: gebruikt om andere materialen mee te maken). Redenen die hiervoor werden gegeven zijn sorteerfouten (bv. verkeerd materiaal in de zak), niet-efficiƫnte sortering (bv. PET-fles tot een propje samengedrukt) of multilayerverpakkingen die het sorteerproces storen (bv. Pringles-dozen).