Hoe kunnen we communiceren dat consumenten hun verpakkingen beter moeten sorteren?

Afbeelding vuilnisemmers

Consumenten die hun verpakkingsafval sorteren in de juiste afvalcontainer, dragen bij tot de duurzaamheid van die verpakking. Zo kunnen producenten hun best doen om een goed recycleerbare verpakking te ontwerpen; als de consument de verpakking alsnog bij het restafval gooit, dan wordt de verpakking gewoon verbrand en niet gerecycleerd. Zo blijkt uit onderzoek van MIRON dat nog 16% recycleerbaar materiaal gewoon bij restafval wordt geworpen. Ook de invoer van de Nieuwe Blauwe Zak (P+MD) zorgt er niet altijd voor dat iedereen hierin meer plastics werpt: uit ons eigen enquĂȘteonderzoek gaf 17% aan de P+MD op dezelfde manier te gebruiken als de gewone PMD. Er wordt dus nog heel wat plastic niet gerecycleerd, terwijl dat eigenlijk wel mogelijk is.

Met andere woorden: iedere schakel in het proces van duurzaamheid telt. Ook de consument speelt hierin een rol.

Misschien beseffen niet alle consumenten dat alle restafval wordt verbrand? Of misschien hebben ze nood aan meer concrete en positieve recyclageverhalen zoals het recycleren van PET-flessen dat leidt tot het produceren van nieuw materiaal, bv. fleecetruien? Nochtans gaven heel wat personen in ons onderzoek aan dat ze graag meer info willen ontvangen over sorteerregels en/of over wat er gebeurt met hun afval eens het is opgehaald door de diensten.